Kopper og krus – reklameartikler der kan bruges igen og igen

Hvordan starter din morgen? Måske med god kop kaffe? Hvis ja, så er du ikke den eneste. Danmark er en af de mest kaffedrikkende nationer i verden og hver dansker drikker ca. 4 kopper pr. dag, og det er altså når børn og ikke kaffedrikkende danskere er fjernet fra statistikken (Kilde: Kaffeinfo.dk). Tænk hvis dit logo var på sådan en kaffekop og hvor mange gange logoet kunne blive vist i løbet af en dag. Det er ikke kun personen, som bruger koppen, men også alle dem, som sidder ved siden af, overfor eller blot kommer forbi dig.

Ikke kun til kaffe

Kaffekopper og krus kan selvfølgelig også bruges til alle varme drikke, og derfor er det et produkt som rammer bredt. Det er en af de dyrere reklameartikler, men når man tager i betragtning, at det er et produkt der kan bruges igen og igen, så vil ”cost-per-impression” (pris pr. indtryk) falde. Over tid kan det således blive et produkt, hvor du får meget for dine reklamepenge. Kaffekopper med logotryk behøver ikke kun at blive brugt som give away, men kan med fordel også bruges internt i virksomheden. Ved at bruge kaffekopper med påtrykt logo, bliver både medarbejdere og besøgende eksponeret for dit brand og samtidig indgår kopperne i det helhedsindtryk, som medarbejderne og de besøgende får af virksomheden.

Billede emaljekop

Ifølge ASI (Advertising Specialty Institute) beholder man reklameartikler i gennemsnit i 8 måneder. For kopper, krus, drikkedunke o.lign. i ca. 8 måneder, inden de enten gives videre eller smides ud. Det er en forholdsvis lang periode hvor modtageren, måske på daglig basis, ser dit logo eller dit budskab.

Anvendelighed er nøgleordet
Når man ser nærmere på hvorfor kopper og krus med logo beholdes i de ca. 8 måneder, så er handler det om anvendelighed. Det betyder også, at når der vælges en kop eller et krus, så bør både materiale, udformning og størrelse overvejes en ekstra gang. Koppen supplerer virksomhedens øvrige kommunikationskanaler, også selvom koppen alene bruges inhouse. Overvej derfor nøje hvordan kaffekoppen kan være med til at afspejle dit brand og helhedsindtrykket næste gang, der afholdes konference, er peptalk eller til et kundebesøg.

Stor trykflade
Hvor lang tid en kop finder anvendelse afhænger ikke af, om det er et lille logo eller om hele trykfladen er udnyttet. Du skal derfor ikke være nervøs for ikke at udnytte den store trykflade, som der er på de fleste modeller. På nogle kopper og krus er det i dag muligt både at trykke på inder- og ydersiden, samt bunden. Du kan f.eks. få påtrykt logoet på ydersiden og når koppen så er tom, står der et budskab i bunden eller på indersiden af koppen – det giver lidt ekstra og kan være noget så simpelt som ”En rigtig god dag til dig”. 

Overensstemmelseserklæring

Når du køber en kop, skal du være opmærksom på, at der skal medfølge en ”overensstemmelseserklæring”.  En overensstemmelseserklæring er fabrikantens eller importørens erklæring om, at et produkt lovligt kan markedsføres i Europa. Man kan sige, at det er en erklæring fra din leverandør om, at koppen er egnet til fødevarer. En overensstemmelseserklæring er skrevet på baggrund af testresultater foretaget af et certificeret bureau. 

Vælg den kaffekop der passer til din virksomhed

Billede af kaffekop

Om det er kaffe eller the, der ender i koppen er for de fleste underordnet, men lige meget hvad, så har udformningen en stor betydning. De fleste kender oplevelsen af en kop, der enten har en for lille hank eller en hank med en ubehagelig udformning, eller koppen bliver for varm og ikke er til at holde fast ved. Disse situationer giver naturligvis ikke den bedste oplevelse og kan være med til at præge helhedsindtrykket. Samtidig skal det også gerne være en kop som medarbejderne finder behagelig, især hvis det er den eneste type kop der findes i kantinen. Jo mere behagelig en kop er at bruge, jo større er sandsynligheden for at koppen bruges.

Hvor mange ml?
Det er ikke kun udformningen, der har en betydning, men også størrelsen og materialet. Hvor mange ml skal koppen kunne indeholde? Er det til en almindelig kop kaffe eller er det til en stor caffe latte? Tænk over om koppen skal bruges som gave til kunder, eller om det er til internt brug. Hvis koppen kun bruges internt, så kan plads og mulighed for at stable kopperne måske også være en faktor.

En anden faktor kan være at se på hvad medarbejderne drikker mest af – vil de fleste gerne have en ekstra stor kop kaffe eller vælger de blot en almindelig kop, så kan det være en indikator for hvor mange ml koppen bør kunne indeholde. De fleste kopper, som bruges som reklameartikler, har en volumen på omkring 300 ml.

Materiale
Hvad så med materialet? Kaffekopper i keramik er blandt de mest populære, men det kan også være en keramikkop beklædt med silikone. Hvor meget der ønskes trykt på ydersiden, om koppen skal kunne komme i opvaskeren m.m. bør være med i overvejelserne når materialet vælges. Husk blot det med overensstemmelseserklæringen!

Hvid eller en anden farve?
En af de sidste overvejelser er farven på koppen. Vælg én der passer til virksomheden. Det kan også være at både inder- og yderside har samme farve – det kommer helt an på det ønskede design og hvad koppen skal udtrykke. 

Få inspiration til næste kaffekop med logo påtrykt her – klik her – eller ring på 7027 4111 og få en snak med en af vores dygtige sælgere, som også er uddannede i den gældende lovgivning omkring overensstemmelseserklæringer.  

Du kan også købe vores standard krus via webshoppen – se mere her.