Går fra plastik til til træ med 50.000 navneskilte og mange flere på vej. Jydsk Emblem Fabrik A/S skal producere navneskilte i træ til Salling Group. 

Netto er first-mover og får nu 50.000 navneskilte i miljøvenligt egetræ produceret i Finland og Danmark. Det sparer masser af transport og giver nordiske arbejdspladser. Det er Jydsk Emblem Fabrik A/S i Malling, der har udviklet og testet det nye produkt.

Et lillebitte navneskilt på 2 gram lyder ikke af meget i det store klimaregnskab, men 50.000 navneskilte hvert eneste år er kun en begyndelse. Der er endnu større perspektiver i det lille stykke træ, hvor også Føtex og Bilka er ved at udskifte til CO2 neutrale navneskilte.

- Vi tror på, at det bliver en stor del af vores produktion, især hvis vi også i stigende omfang går over til at producere medaljer i træ, siger direktør Stig Hellstern, der fik ideen med at bytte plastik ud med træ for både at spare miljø og transportomkostninger fra Kina.

Superstærke danske ege

Egetræerne kommer fra Danmark, men bliver forarbejdet i Finland, der har den nødvendige ekspertise i at lave krydsfiner plader, der er stærke og tynde.

Et nicheprodukt, som Finland fremstiller 400 kubikmeter af om året, hvor de skræller finéren ned til 0,14 millimeter på fabrikken i Finland, limer flere lag sammen med en kerne af finsk birketræ og dansk egetræ på de yderste lag, så det endelige resultat er 1,5 millimeter tykt og så stærkt, at det ikke knækker.

Når finéren ankommer til fabrikken i Malling, bliver den udskåret og forarbejdet til navneskilte og monteret med en sikkerhedsnål på bagsiden, og så bliver der påtrykt logo og personnavn.

 

En sort bagside

De første navneskilte i træ blev sidste år produceret i træ i Kina med FSC certificeret træ fra Sydamerika.

- Det kunne jeg ikke selv leve med. En morgen sad jeg og kiggede på de nye ‘grønne’ navneskilte, som jeg havde solgt. Træet var dengang fra Sydamerika og sejlet videre til Østen, hvor det blev forarbejdet og til sidst fløjet hjem til Danmark. De ‘grønne’ skilte havde fået en ‘sort’ bagside, og det kunne jeg ikke forsvare, understreger direktøren og fortsætter.

- Nu har vi brugt et år på tests herhjemme. Vi har investeret i nye og hurtigere maskiner, så vi er i stand til at konkurrere med Østen. Det betyder, at vi på lang sigt kommer til at spare masser af brændstof, og at vi kommer til at flytte arbejdspladser hjem, mener Stig Hellstern, hvis virksomhed sponsorerer organisationen ‘Plant Et Træ’.

Godt for CO2 regnskabet

En enkelt egetræsstamme på 8 meter kan blive til omkring en halv million navneskilte. Det vil sige, at 50.000 navneskilte til Netto kun bruger 0,05 kubikmeter, som harmonerer godt med den miljøstrategi, som Netto forfølger.

- Vi forsøger hele tiden at finde løsninger, både store og små, der kan være med til at reducere forbruget af plastik, hvilket vi arbejder intenst med. Derfor skifter vi også vores navneskilte i plastik ud med nogle, der er i træ, og som er produceret i Danmark, siger Martin Hasgaard Olesen, der er Nettos Head of Assortment & Marketing.

Alt det træ, der bliver brugt, er FSC og PEFC certificeret af de to organisationer, der garanterer, at træet er bæredygtigt, og at der bliver genplantet træ i skovene. Det er generelt 70-80 årige egetræer, der bliver fældet, hvor CO2 optaget er faldende, og hvor genplantningen på længere sigt forbliver maksimalt med nye og yngre træer.

Ren dansk produktion

Det har været en lang og svær omstilling, der har taget flere år at udvikle og har krævet investering i nye maskiner i Malling, der kan skære ud i træ, uden at der går ild i pladerne. Finérpladerne bliver sendt fra Finland til Malling, hvor skiltene bliver skåret ud med laser. Den vandbaserede lim er med til at forhindre, at pladerne brænder, når de bliver skåret over. Alle navneskiltene bliver nu lavet på fabrikken i Malling, så hele produktionen foregår herhjemme.

- Det er vi ret stolte af. Vi har næsten droppet plastik, der er kun en lillebitte smule i sikkerhedsnålen på bagsiden af navneskiltet, og hele vores produktion er trukket hjem fra Østen til Malling, så vi har minimeret transport mest muligt samtidig med, at vi bruger dansk råmateriale, understreger direktør Stig Hellstern.